Oktatási anyagok – szűrve

A morfium okozza a halált? – Tévhitek az életvégi ellátásban

A morfium okozza a halált? – Tévhitek az életvégi ellátásban

Az életvégi ellátás során gyakran kerül elő a kérdés: „A morfium okozta a halált?”. Ez a félelem nemcsak a hozzátartozókban jelenhet meg, hanem az egészségügyi dolgozókban is bűntudatot kelthet. Fontos azonban tisztázni a tényeket.
A „utolsó adag” dilemmája
Sok beteg hospice-ellátásban, haldoklás közben rendszeresen kap fájdalomcsillapító és nyugtató hatású gyógyszereket, például morfiumot. Előfordulhat, hogy a beteg közvetlenül az utolsó adag beadása után huny el. Ez könnyen kelthet olyan benyomást, mintha a gyógyszer okozta volna a halált.
A valóság
A morfium nem a halál oka. A gyógyszer hatása ilyen rövid idő alatt még el sem kezdődik, amikor a beteg elhalálozik. A halál hátterében mindig az alapbetegség, a szervezet kimerülése áll – nem pedig a beadott morfium.
Miért fontos erről beszélni?
A hozzátartozók számára megnyugtató tudni, hogy szerettük nem a gyógyszer miatt távozott.
Az ápolók és orvosok számára enyhíti a bűntudat érzését, ha tisztában vannak a tényekkel.
A morfium célja az, hogy csökkentse a beteg szenvedését, és méltósággal segítse az utolsó napokat, órákat.

2025.09.01 · Andras_Admin
Miért nem adunk intravénás folyadékot az élet végén?

Miért nem adunk intravénás folyadékot az élet végén?

Az élet végi ellátás (end-of-life care) egyik gyakran felmerülő kérdése, hogy adjuk-e intravénásan folyadékot a haldokló betegnek. Sok hozzátartozónak és egészségügyi dolgozónak nehéz elfogadni, hogy a folyadékpótlás nem mindig előnyös ebben a fázisban.

2025.08.27 · Andras_Admin